marți, 26 iulie 2016

Sasiu motorizat pentru automotoare seria 77 - 900

Mai intai ceva istorie: am inceput in primavara sa discut cu dl. Tutu (nickname pe forumuri: CornelTT) despre posibilitatea unei colaborari. Mai precis, eu ma gandeam sa produc un sasiu motorizat, care sa poata fi folosit impreuna cu carcasele imprimate de dansul. Trebuie sa va spun ca am fost impresionat de munca dlui. Tutu. Atat de rezultatul final, care in limitele tehnologice oferite de imprimarea 3D este deosebit, cat mai ales de cantitatea de munca depusa pentru reprezentarea modelului. Iar aceasta munca se vede mai ales atunci cand judeci proportiile si aparitia pe sine a modelului la scara, a "caracterului" acestuia, cum ar spune colegii nostri modelisti britanici. Venind din zone atat de diferite ale modelismului feroviar, am avut in mod evident si opinii diferite despre cum ar trebui sa procedam. Cu rabdare insa, lucrurile au avansat si acum va pot prezenta acest prim model de sasiu. Spun "prim" pentru ca sunt hotarat sa continui si sa va ofer in continuare si alte modele de sasiuri care sa poata fi folosite impreuna cu carcase imprimate 3D. Sau manufacturate prin alte tehnici, de ce nu: turnare in rasina, realizate din folii de plastic, din alama ...etc.
Iata cum arata modelul de sasiu:



Am folosit un motor pozitionat central, exact in locul in care il gasim si la modelul real. Astfel, pentru cei mai pretentiosi si care doresc sa faca si amenajare interioara, motorul va ramane complet ascuns, fiind inchis in zona compartimentata din mijlocul automotorului. Motorul este foarte mic ca dimensiune, dar suficient de puternic, avand magneti din neodimiu. Turatia sa in gol la 12 Vdc este de 17.000 rpm, adica relativ mare. Din acest motiv am folosit doua etaje de reductie:
 - unul 1/2 cu roti dintate din alama, modul 0.3
 - unul 1/20 cu mecanism melc-roata melcata montat intr-o cutie de viteze.
Cele 2 etaje de reductie, combinate cu scaderea in sarcina a turatiei motorului, conduc la o viteza maxima la scara a modelului de circa 70 Km/h, adica in concordanta cu automotorul real. Aceasta este util pentru cei care inca folosesc comanda analogica.
Transmisia se face exact ca la modelul real, cu cardan la o singura osie motoare. Pe traseu este montat si un volant care sa uniformizeze miscarea.
Osia motoare are o suspensie simpla (numai in plan vertical) cu o cursa de circa 1 mm. Osia libera este montata pe un ax pivotant. Ambele osii au prevazute palpatoare pentru culegerea de curent de pe sina.

Fiecare osie este reprodusa fidel: suspensia, placa de glisare, cutia de unsoare si franele. Osia motoare are reproduse si cele doua cutii pentru nisip. Nu insist aici: va asigur ca nu am facut nici o economie sau compromis. Sasiul poate fi montat pe carcasa prin intermediul a 4 suruburi autofiletante (sunt prevazute alternativ inca 2 amplasamente pentru suruburi suplimentare). Toate partile componente sunt realizate din aliaj de Nickel-Ag cu grosimea de 0.3 mm. Atat motorul cat si volanta sunt protejate de cate o cutie, pe care am figurat-o in linie punctata. In plus, mai este oferit si setul de 2 gratare care se monteaza la capetele modelului, dupa cum puteti observa mai jos:


Aceasta este pe scurt sasiul propus de mine. Ca o noutate va anunt ca acest sasiu va fi disponibil pentru vanzare prin intermediul Graphic Art srl. Va voi tine la curent.

11 comentarii:

  1. Intr-adevar carcasele facute de dl Tutu sunt foarte ok , chiar deosebite. Stiu ca dansul a facut si carcase TT, credeti ca va puteti gandi si la asa ceva (la un automotor scara TT)? Multumesc in avans

    RăspundețiȘtergere
  2. Raspunsul meu este din pacate ambiguu:
    - da, mi-ar face chiar placere sa fac o motorizare similara la scara TT
    - nu stiu daca ar suscita interes suficient. Pentru HO multe componente au fost cumparate in cantitati mai mari (motoarele, rotile din angrenaje, placile de alama fotodecupata...), tocmai pentru a tine costurile sub control. Fara un numar rezonabil de exemplare construite, pretul unitar ar fi nejustificat de mare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Va salut. La proiectul LDH ati renuntat ?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  4. Va salut si eu,
    Nu am renuntat catusi de putin. In fapt chiar doream sa fac un lot de placi pentru LDH, acum in vara. Din pacate, placile erau pregatite pentru un atelier din Anglia, care acum si-a marit cantitatea minima de placi pentru o comanda. Acum trebuie sa redesenez placile, pentru a le da in lucru in alta parte. Nu este chiar simplu, pentru ca noul furnizor foloseste proces pozitiv in loc de negativ, si vrea altfel organizate fisierele.
    In orice caz, chiar daca mai intarzii putin, proiectul va fi gata anul acesta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Va salut ! La Multi Ani !
    Acum la sfarsit de an mai aveti noutati legate de proiectul LDH ?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc pentru Urari! Va doresc si eu un An nou cat mai plin de bucurii si realizari! In anul acesta, am avut o perioada foarte plina la serviciu. La inceputul anului viitor, vor fi inca doua trei luni la fel de pline. Abia dupa aceea voi fi in masura sa-mi reiau proiectele din modelism. Tot ce va pot spune acum este ca le voi relua, fara nici o indoiala!

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc pentru Urari! Va doresc si eu un An nou cat mai plin de bucurii si realizari! In anul acesta, am avut o perioada foarte plina la serviciu. La inceputul anului viitor, vor fi inca doua trei luni la fel de pline. Abia dupa aceea voi fi in masura sa-mi reiau proiectele din modelism. Tot ce va pot spune acum este ca le voi relua, fara nici o indoiala!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ceva nou la acest șasiu, sau ați renunțat?

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu am renuntat, sasiul va fi prezentat in toamana.

    RăspundețiȘtergere
  11. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere