- dupa proiectul locotractorului Sibiu model 1960, am avut impresia ca am la dispozitie spatiul oferit de puntile unui pachebot fata de cel dintr-o lotca de-a lipovenilor. Numai ca aceasta impresie a durat fix pana cand am inceput sa lucrez efectiv la modelul LDH 70. Iar impresia de spatiu a fost repede inlocuita de multe constrangeri.
- despre ce este vorba de fapt? Sunt 3 constrangeri majore in acest model: spatiul intre punctele de ancorare ale boghiurilor este mic (adica locomotiva este scurta), boghiurile sunt plasate de asa maniera incat cu usurinta pot atinge atunci cand se rotesc scarile de acces si, desi pare indestulator, spatiul pe inaltime oferit de model si masurat de la axul rotilor pana la podeaua cabinei este in fapt destul de limitat.
Aceste constrangeri au determinat alegerea unei solutii aparte: fiecare boghiu va fi motorizat independent cu un motor in 5 poli cu volanta, rapoartele de transmisie fiind alese cu atentie pentru a respecta viteza maxima a locomotivei redusa la scara, dar si cuplul maxim in zona vitezei de manevra. Fata de modelul real, distanta dintre osiile boghiului a fost redusa usor (cu 0,9 mm) iar diametrul rotilor este si el redus (cu 0,4 mm). Aceasta pentru a permite locomotivei sa se inscrie si in curbe mai stranse, asa cum sunt de asteptat pe majoritatea dioramelor. Am provazut un unghi de rotatie suficient pentru ca modelul sa se poata inscrie in curbe echivalente Roco R3. Acum, iata imaginile:
Vederea de ansamblu prezinta destul de clar unde apar limitarile despre care vorbeam mai sus. Initial doream sa folosesc un motor central si sa transmit miscarea la boghiuri prin intermediul unor axe cardan. Dar spatiul este atat de redus incat ar fi incaput numai motoare de lungime maxima de 22 mm si asta in conditiile in care nu puteam folosi volante. Asa ca am ales varianta motorizarii independente a fiecarui boghiu. Apoi datorita distantei ceva mai mari dintre osiile boghiului si a diametrului usor mai mare al rotilor la modelul real (nu uitati ca la scara HO avem un bandaj cu mult mai mare decat in realitate), boghiul ar fi lovit in spatele scarilor de acces. De altfel, poate ati observat ca si modelul real are o tesitura a scarii de acces in dreptul treptei situate inspre interior. Acum stiu ca aceasta tesitura permite rotatia boghiului suficient de mult pentru a trece peste macaze sau curbe stranse. Am ales asadar o solutie de compromis, care vizual este absolut minora, dar care imi permite obtinerea performantelor de care vorbeam ceva mai sus. Ultima constrangere tine de utilizarea unui motor destul de plat pentru a se putea strecura sub podeaua cabinei. Evident, imi doresc o cabina mobilata pentru model si nu vreau sa vad motorul (asa cum din pacate este cazul la multe modele HO).
Ca urmare: 2 motoare Mashima MH-1020 prevazute cu volanta (ofera o putere mai mult decat suficienta pentru aceasta locomotiva), demultiplicare cu fulii si curea in primul etaj (modelul va rula silentios) si doua cutii de viteze separate montate fiecare pe cate un ax al boghiului. Intre ele, asa cum este si la modelul real, un ax cardan. Un ax al boghiului este fix, al doilea este oscilant - de aceea se si face transmisia cu cardan. Toate acestea permit o reproducere interesanta a boghiului real, nu numai estetic dar si functional.
Aceasta este pe scurt motorizarea pe care am ales-o pentru LDH 70. Este mai complexa si mai scumpa decat imi inchipuiam initial. Dar promite multe avantaje. Comentariile dvs, sunt ca de obicei, binevenite!
Scuze da nu prea se vad LDH70 ca sa ne putem fixa mai amanuntit ca tine...cum se vede aici tu esti seful.
RăspundețiȘtergereAi vreun review cu locomotive 060-EA sau 60-DA?
I will answer you in english, perhaps it will be easier to understand each-other. The above post is about one model locomotive (in HO scale) I intend to manufacture in etched brass. At this time I do not intend to reproduce either 060-EA or 060-DA locomotives. Models from both classes were made by Tillig (060-DA) and Amintiri Feroviare (060-DA). If you want to know more about these locomotives I will gladly answer to your e-mails (my e-mail address is atelierulluianghel@gmail.com). You can write me in english or french, I speak both languages.
Ștergere