miercuri, 19 noiembrie 2014

Egger Bahn sau fascinatia caii ferate inguste

As vrea sa va vorbesc azi despre o firma (aproape) uitata, dar care a deschis un drum nou in modelismul feroviar. Povestea pe scurt suna cam asa:
- in 1962 Theodor Egger si Wolfram Ziegler au descoperit pe o linie abandonata un locotractor Gmeinder si cateva vagoane, toate provenind de la o mina dezafectata.
- idea lor este foarte simpla: modelele la scara 1/87 ale materialului rulant pe cale ferata ingusta, ar rula pe o sina de 9 mm si ar permite realizarea de diorame foarte elaborate intr-un spatiu restrans.
- asa apare Egger Bahn, firma care lanseaza intr-un timp foarte scurt (1963...1967) multe modele pentru cale ferata ingusta: locotractorul Gmeinder, locomotiva cu abur 020T Koppel, automotorul Ruhr-Lippe ...pentru a denumi doar cateva. Succesul este enorm, firma nu face fata comenzilor si apeleaza la subcontractori, dar calitatea modelelor are de suferit si ca urmare falimentul este inevitabil. Ideea insa ramane si isi gaseste si azi publicul sau fidel.
- mai multe incercari au loc, de-a lungul timpului, de refacere a firmei (evident cu speranta aceluiasi succes ca si in anii '60). Nu le trec aici pe toate in revista, oricum cea care se materializeaza in final apartine lui Roald Hofmann in 2003. Marca Egger Bahn reapare pe piata.

Pentru cei care nu stiu cum arata produsele acestei firme, iata mai jos poate cel mai celebru model: locotractorul Gmeinder


Pentru redarea povestii de mai sus am folosit un material foarte documentat publicat in revista Voie Libre nr. 75, precum si o imagine gasita pe internet.

O sa ma intrebati (poate): ce mi-a venit mie sa vorbesc despre asta? Ei bine, trebuie sa va spun ca diorama de prezentare a firmei Egger la targul de la Nurnberg din 1965 avea 2,1 x 0,5 m! Este genul de spatiu pe care, cu putina bunavointa, aproape orice modelist il poate gasi acasa. Iar diorama cu pricina este una chiar foarte elaborata, permite multe manevre si in fapt, nu face nici un compromis. Daca nu ma credeti, va pot pune la dispozitie un articol (pdf) despre diorama.
Eu unul am invatat sa apreciez si sa iubesc calea ferata ingusta. Sigur, nimic nu este mai spectaculos decat o garnitura bine alcatuita de tren expres international, dar aceasta chiar si la scara 1/87 poate avea cu usurinta peste 3 m lungime si va avea nevoie de o diorama pe masura pentru a fi pusa in valoare. O garnitura compusa dintr-un locotractor cum este cel de mai sus si cateva vagonete de mina are putin peste 20 cm, este conforma cu utilizarea reala si este in continuare la scara 1/87. Vedeti cam ce vreau eu sa spun?
Am sa inchei lansandu-va o mica provocare la dialog (aici pe blog, sau daca preferati, pe e-mail): de ce credeti ca la noi in tara modelismul feroviar pe cale ferata ingusta este atat de putin raspandit?

P.S. Vreau sa va asigur ca, desi am publicat in ultimul timp articole pe subiecte adiacente, nu am uitat de loc de propriile mele modele. De fapt am lucrat chiar foarte mult si voi fi in masura in scurt timp sa anunt un alt proiect pe care il finalizez.

2 comentarii:

  1. Nu pot sa nu fac legatura intre 2 cuvinte din text : locotractor si proiect . Nu , nu sunt rautacios si nici ironic , doar optimist . Am motive sa fiu ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe scurt: da. Un raspuns mai in detaliu v-am trimis pe e-mail.

    RăspundețiȘtergere