vineri, 30 august 2019

Locomotive "uitate"

Mica noastra lume, cea a modelistilor feroviari are, fara indoiala, vedetele ei. Acestea sunt aproape intotdeauna locomotivele puternice si lucitoare, cele care tracteaza trenuri celebre de calatori sau garnituri interminabile de marfa. Daca ar fi sa traduc in limbaj SNCFR, as vorbi aici de seriile 060 EA, 040 EA, 060 DA si eventual, de LDH 125, toate cu diversele lor variante. Dar, in afara de aceste locomotive, lumea feroviara este mult mai diversa si, nu de putine ori, mai interesanta. De aceea doresc sa va propun sa readucem impreuna la viata cateva dintre locomotivele "uitate" care inca circula in Romania. Acesta este un proiect la care ma gandesc de ceva timp si care, cu voia dvs., va permite tuturor celor dispusi sa o faca, sa se implice si sa ajute.
Concret:
- imi doresc sa recontruim impreuna imaginea locomotivelor "uitate": cine sunt ele, unde isi duc existenta, ce caracteristici au...
- toate aceste date vor fi disponibile aici pe masura ce le adunam impreuna, pentru ca orice modelist sa poata face referire la informatii verificate si pe cat posibil, exacte.
- eu ma ofer sa centralizez informatiile primite de la dvs. sa le verific unele fata de altele si sa intocmesc desene cat mai corecte ale acestor locomotive.
Pentru ca acest proiect este unul cu bataie lunga, ma gandesc ca va fi mai simplu daca voi propune cate o tema, pe care sa o detaliem impreuna.
Prima tema:

Locomotive diesel de cale ferata ingusta
L18H, L30H si NS3h

Aproape orice modelist a auzit de L45H, dar aceasta locomotiva nu este singura locomotiva diesel care circula pe liniile inguste din Romania. Ea are doua surori mai mici L18H si L30H, care de asemenea circula in Romania. In plus, o locomotiva de provenienta germana NS3h, poate fi vazuta pe liniile noastre de mocanita, atatea cate au mai ramas. Sa le luam pe rand:


(imagini preluate de pe internet, autori Marcus Schwebel, website kisvasut.hu)
Doua exemplare de Faur L18H, denumite ECATERINA si respectiv CRISTINA sunt stationate la Viseu. Mult mai multe asemenea locomotive circula in Europa, dar in Romania eu nu mai stiu de altele. Locomotivele au 3 osii cuplate, un motor licenta Maybach de 180 CP si transmisie hidraulica. Dimensiunile locomotivei, conform cu ceea ce am aflat pana acum sunt:
Lungime intre tampoane: 5400 mm
Latime: 1840 mm
Inaltime: 2730 mm

(imagine preluata de pe internet, autor Oliver Wileczelek)
Cel putin o locomotiva Faur L30H este stationata la Hunedoara. Locomotivele sunt foarte raspandite in Polonia, unde au fost incadrate in clasa Lyd2. Si acest model are 3 osii cuplate, un motor Maybach MB83B de 345 CP, construit sub licenta, transmisie hydraulica TH5R-V6. Dimensiunile locomotivei sunt:
Lungime intre tampoane: 7500 mm
Latime: 2200 mm
Inaltime: 3250 mm (dimensiunile necesita verificare)

(imagine preluata de pe internet, autor Pit Cristian)
In fine, cel putin un exemplar de NS3h, circula pe linia Comandau Comanesti si este  proprietate a CFI Brad. Locomotiva a fost construita de LKM (VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg), are un motor diesel tip EM 4-1500 de 60 CP, 2 osii cuplate si transmisie mecanica. Dimensiunile locomotivei sunt:
Lungime intre tampoane: 4630 mm
Latime: 1850 mm
Inaltime: 2660 mm

Asa cum am spus, va propun ca aceste 3 modele de locomotive sa fie primele despre care vom vorbi. Va rog sa considerati datele prezentate de mine ca un punct de plecare, orice informatie suplimentara este binevenita. Dupa cum probabil ati observat, locomotivele de mai sus par a fi generat mai mult interes oriunde in lume decat la ele acasa! O simpla cautare pe net, va lamuri ceea ce vreau sa spun.
Astept cu interes contributiile dvs. pe aceest subiect, fie ele sub forma de imagini, date tehnice, desene ... orice ar putea ajuta este binevenit. Eu voi reveni din cand in cand asupra subiectului si va voi tine la curent.

Le multumesc anticipat tuturor celor care doresc sa se implice!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu