vineri, 23 august 2019

Modele tiparite 3D

Probabil ca multi dintre cei care ma cunosc vor fi cumva mirati de acest titlu. De cativa ani de zile, de cand postez pe acest blog, am fost in permanenta avocatul modelelor de alama. Am renuntat eu cumva la alama? Raspunsul scurt este: NICI gand! Insa...
Raspunsul lung: acum circa un an si jumatate am proiectat si realizat o mica serie de sasiuri motor pentru locomotivele LDM12 si LDH25. Carcasele pentru acele locomotive erau proiectate si tiparite 3D de dl. Cornel Tutu. Ideea era simpla: sasiu din alama, carcasa din rasina printata 3D, in final ar fi rezultat un produs complet, pentru oricine ar fi fost interesat. Dar asa cum probabil va aduceti aminte, colaborarea noastra a incetat dupa seria zero. Probabil, fiecare a fost nemultumit in felul sau. Dl. Tutu pentru ca nu reusea sa faca sa functioneze sasiul meu in digital asa cum si-ar fi dorit, eu... dar asta este istorie.
Sa ne intoarcem la prezent si la partile pozitive: tehnica de printare 3D a evoluat formidabil in ultimii ani. Serii mici de produse sunt acum posibil de fabricat la un nivel de calitate apropiat de cel obtinut cu matrite de injectie. Si cel mai bun lucru este ca nu ai nevoie de (aproape) nici o investitie pentru a beneficia de avantajele printarii 3D. Daca ai un model 3D, poti sa-l trimiti spre printare unor ateliere cu experienta si care lucreaza pentru toata lumea. Asa ca am hotarat sa-mi incerc si eu sansele si am pregatit mai multe modele. Intrucat intotdeauna am fost de parere ca in mica noastra lume a modelismului feroviar este mult loc pentru toata lumea, am hotarat sa diferentiez modelele mele de altele prezente pe piata, in mai multe feluri.
In primul rand prin precizia reproducerii: modelele mele vor reprezenta o locomotiva anume (sau eventual cateva locomotive, care sunt extrem de apropiate, daca nu chiar identice) si nu clasa de locomotive ca atare.
In al doilea rand prin imbinarea de materiale: carcasele vor fi printate 3D, dar cu elemente de alama sau metal turnat, acolo unde acest lucru aduce un plus, de exemplu la grilajele de radiator.
In al treilea rand prin utilizarea unor sasiuri complet metalice (cu alte cuvinte, tot ce este ca nivel sub pasarela de acces este metalic)
In urmatoarele postari va voi prezenta 3 tipuri de locomotive, ale caror carcase le-am printat 3D, la Shapeways. Am asteptat intentionat un timp lung, de peste un an pana sa prezint aceste modele, deoarece am dorit sa ma asigur de rezistenta lor in timp. Acum sunt convins ca totul este in regula, cititi in continuare, am si cateva surprize...

2 comentarii:

  1. Buna ziua. M-ar interesa daca tipariti si carcase de locomotive EA060 la scara TT. Partea de sus si capacele bighiurilor pentru montaj pe BR155 de la Tillig sau BR151 de la PIKO.

    RăspundețiȘtergere
  2. Va salut,
    Nu, nu dispun de modelul 3D pentru aceasta locomotiva.

    RăspundețiȘtergere